E-commerce is overal om ons heen. Het is haast niet meer weg te denken uit ons normale leven. Ondertussen kopen wij alles online. Bioscoopkaarten, vakanties, boodschappen, cadeaus, het is allemaal te veel om op te noemen. Ondertussen is er een hele generatie die niet beter weet dan dat er altijd internet is geweest. Terwijl internet nog niet ontzettend oud is. Door deze snelle veranderingen is op dit moment een interessante ontwikkeling gaande. Ongeveer 15 jaar geleden is iedereen gaan investeren in e-commerce. Daarmee bedoel ik dat iedereen is gaan investeren in een webshop, online-klantenservice, en e-commerce marketing. Wij als consumenten konden er geen genoeg van krijgen, wij wilden alles online kopen. Maar ondertussen merk je dat dit weer een beetje begint te veranderen. Uiteraard blijft het belangrijk voor bedrijf om te investeren in e-commerce en e-commerce marketing, maar het creëren van een fysieke omgeving waarin de producten kunnen worden vastgehouden, wordt steeds populairder.

 

Het belang van een winkel

Ik denk niet eens dat dit te maken heeft met de oudere generatie. Je merkt dat mensen het steeds vervelender zijn gaan vinden om producten terug te sturen. Zeker bij het kopen van ingewikkelde kledingstukken gaan mensen veel liever naar een winkel toe. Een bedrijf die deze trend probeert te volgen is Coolblue. Wij kennen denk ik allemaal Coolblue. Het is een ontzettend sterk en klantgericht e-commerce bedrijf dat veel heeft geïnvesteerd in haar e-commerce marketing. Toch hebben zij fysieke winkels geopend zodat mensen kunnen zien wat ze kopen en het kunnen vasthouden. E-commerce blijft nadrukkelijk aanwezig, maar men wil steeds meer het product controleren en vasthouden. Zeker in deze pandemie is dat effect versterkt omdat we alles wel online moeten kopen. Begrijp mij niet verkeerd. Ik verwacht echt niet dat we straks geen e-commerce bedrijven meer nodig hebben. Webshops zijn permanent, zij zullen blijven. Alleen het is interessant om te zien dat consumenten een beetje beginnen weg te draaien van onlineaankopen.

 

Passen en controleren

Het zal mij niet verbazen als straks andere webwinkels ook een fysieke locatie ergens bouwen waar je producten kan voelen en passen. Iedereen weet hoe frustrerend het is om drie keer opnieuw een jas binnen te krijgen die eigenlijk niet past. E-commerce bedrijven gaan dat steeds beter begrijpen. Zo richten ze hun marketing ook op garanties en retourtermijn. Ik ben benieuwd of deze trend zich door gaat zetten als de pandemie voorbij is. Dan mogen wij allemaal weer zorgeloos de winkels in. Het lijkt mij geweldig als ik dan de fysieke winkel in kan van Zalando of Bol.com. Het is een fascinerende e-commerce trend en zeker eentje om in de gaten te houden.