Het kan een behoorlijke streep door de rekening zijn van de ambitieuze plannen die je met je bedrijf hebt. Voor het realiseren van deze plannen is namelijk geld nodig. En voor geld is omzet nodig en daar heb je weer op tijd betalende klanten voor nodig. In de praktijk blijkt dat het hier nog weleens aan wil schorten. Betalingstermijnen worden nog weleens overschreden en dat kan vervelende consequenties hebben. In het ergste geval kan je niet meer aan je verplichtingen voldoen en komt het voortbestaan van je bedrijf in gevaar. Met een strak debiteurenbeheer kan je dit voorkomen. In dit blog vertel ik je daar graag meer over.

Een strak debiteurenbeheer hoe doe ik dat?

Veel ondernemers geven het debiteurenbeheer in hun bedrijf te weinig aandacht. De focus ligt op het werk en het binnenhalen van nieuwe klanten. Dit blijkt vaak onverstandig te zijn als er een liquiditeitskrapte gaat ontstaan. Voldoende aandacht is daarom belangrijk. Dit doe je allereerst door het een belangrijke plek binnen je bedrijf te geven. Zorg dat dus duidelijk is wie er verantwoordelijk voor is en bepaal met elkaar welke activiteiten er gedaan moeten worden om strak genoeg te zitten op de openstaande facturen. Over het algemeen is daarvoor een belangrijke randvoorwaarde dat er goede software is. Hiermee kan je allereerst efficiënt factureren. Het is een kwestie van de gegevens van je klant invoeren waaraan je wil factureren en de overige gegevens en er rolt een factuur uit die aan alle vereisten voldoet. verder kan je hiermee goed inzicht behouden in of de factuur betaald is. Vaak kun je de software koppelen aan je internetbankieren en kan je realtime zien of er betaald is ja dan wel nee. Zo niet kan je daar actie op ondernemen door bijvoorbeeld een herinnering te versturen. Ook het telefonisch contact opnemen is vaak een goed middel om de vordering geïnd te krijgen.

Wat als klant toch niet betaald?

Helaas komt het in de praktijk ook voor dat ondanks een strak debiteurenbeheer er toch niet betaald wordt. Het is dan tijd voor een volgende stap. En over het algemeen is dat overdragen aan een goed incassobureau. Zij gaan dan voor je aan de slag om de vordering te innen. De kosten daarvoor kun je overigens verhalen op je klant die verzuimt te betalen. Via minnelijk incasso proberen ze het eerst en als dat niet helpt worden juridische middelen ingezet. Daarbij kun je denken aan een vonnis of het leggen van beslag.