Het is tegenwoordig allemaal zo gek niet meer om een eigen kledingmerk te beginnen. Helaas zien we ook veel kledingmerken en winkels failliet gaan. Dit zorgt wel weer voor meer “ruimte” op de markt. Omdat dit gebeurt betekent het niet dat jij ook niet kan slagen. Is dit jouw droom? Dan doe je je best om deze werkelijkheid te laten maken. Daarom hebben wij wat tips voor jou op een rijtje gezet die je wellicht kunnen helpen!

Een businessplan

Waar het allemaal begint: een businessplan. Het maakt niet uit wat voor bedrijf je begint, maar een businessplan is altijd belangrijk. In dit plan omschrijf je zo nauwkeurig mogelijk wat je idee is, wat je doel is en hoe je dit wilt gaan bereiken. Je hebt allerlei ideeën of verschillende aanpakken in je hoofd zitten en daarom is het zo belangrijk om dit allemaal op papier te zetten. Er is geen standaard format hiervoor, ieder bedrijfje doet dit op zijn eigen manier.

Claim je naam

Heb je een naam voor je merk? Claim dit gelijk! Het is daarbij erg bijzonder als je naam nog niet in gebruik is. Ook verwaarloosde bedrijven vallen hieronder, ook al zijn ze niet meer actief. Je kan hier altijd een melding van doen zodat jij de naam kan overnemen als je dit graag wil, maar dit is wel een heel proces. Als de naam beschikbaar is, claimen die handel. Dan weet je zeker dat ie van jou is!

Inspiratie opdoen

Het is altijd goed om te kijken naar andere bedrijven en merken hoe zij het doen. Neem een voorbeeld aan My Brand. Wat is hun idee, hoe uiten ze zich op internet, wat is hun marketingstrategie? Uiteindelijk heb je een eigen strategie gemaakt waar jij achter staat, maar delen kopiëren van merken die jij succesvol vindt is nooit “verkeerd”. My Brand is een goed voorbeeld van een succesvol mode merk.

Daarbuiten is concurrentie in de gaten houden the key! Hoe gaan zij om met social media gebruik en hoe reageren hun klanten daarop? De markt in de gaten houden is ontzettend belangrijk wat betreft kledinglijnen. Omdat er zoveel verschillende soorten zich in deze sector bevinden is de concurrentie nou eenmaal mega. Dit moet je overigens niet tegenhouden om het ook zelf te proberen, want alles is mogelijk. Maar het is goed om in je achterhoofd te houden dat de druk hoger is dan in andere sectoren en dat het nog steeds razend populair is. De lijn met nieuwe ondernemingen stijgt dagelijks nog steeds.